Допий ме сред порутените зали!

по текст на Красимир Тенев

Зад дверите ти тежко катедрални
просъсква непосилен студ.
Във вихъра на спомен луд
наливаш бавно чашите прощални.

Останал за плача ми глух
прегръщаш ледените си скрижали,
за нищо на света да не прежалиш
вилнеещ спомен – изумруд.

А времето – крадец на листопади
завихрило и мраз и смут
превърна устните ми във бокали.

Допий ме сред порутените зали!
Йереино, ела! Без звук
да те смиля пред моите олтари!

12 коментара:

Изглежда с лекота се справяш с тая форма.
Радвам се, че и други автори, освен Н.Лилиев и Радко Радков използват размяната на обхватната и съседната рима в октавата.
Поздравления!

 

О, не! Не се справям така лесно, но се радвам че има автори като Красимир Танев от които да се уча,а в интерес на истината с твърчеството на Лилиев и Р.Радков не съм много запозната.

Благодаря за коментара, Анонимен!

 

О, знам колко е лесно...
Сега като и двамата сгрешихме, как да си корегираме коментарите?
Аз изпуснах една дума, а ти сгреши втората буква от фамилията...
Любителите на сонети са толкова малко, че дори и в анонимност май не е трудно да бъдат разпознати.:) (емотикон усмивка)

 

Не се безпокой за техническите грешки. Едва ли някой ще забележи.Не мисля, че любителите на сонети са малко.Просто днес в поезия се допускат всякакви категории,които се предпочитат от авторите,заради по лесното им структуриране, а сонетите остават някъде назад.
Ти как се справяш с писането на сонети?
Сонета "Спомен",чийто отговор е този ми напомня Готика.

 

Как се пишат "царските" сонети?
Първа строфа тезата задава.
С тези рими тя ни задължава.
В равни стъпки свършваме куплета.

Антитеза тук се появява:
има мнение, че не е прието
двете рими да се сменят, ето
точно както тук например става.

Скачат с призив някои поети,
казват "щом е схемата такава
ние трябва да наложим ВЕТО!"

Тук въпрос-поанта ще поставя.
Как тогава питам Ви, кажете
нови схеми някой ще създава?!

П.П Обвинииха ме в неспазване на общоприетите изисквания.Не бих имал нищо против ако бях измислил тази схема, но не е така.:)

 

Значи онези които са те обвинили, не са били наясно с общоприетите изисквания.
А този сонет е направо образувателен.
Ето още един:

Сонетът е забава,
но запомни това:
- Сонетът задължава
да спазваш правила.

Класическата строфа
римува се през ред.
Ритмичната основа
превръща я в куплет.

Куплетите в сонета –
на брой са точно три.
В тях длъжен е поета
идея да вгради.

Два стиха на финала
творбата правят цяла.

 

П.П Твоя образователен сонет спада към Италианските сонети.

 

Този ми е познат от един образователен конкурс, където ценяха най-вече "щекспировия" вариант, наричайки го "английски",макар, че има англичани, пишещи сонети тип "френски ренесанс", също и "италиански",а Е.Спенсър и П.Б.Шели пишат сонети по свой оригинален начин.

П.П.Вярно е че е "италиански".Написах го след конкурса, като коментар, за да покажа, че не съм разменил случайно местата на римите в катрените.

 

Да...от същия обазоватерен конкурс е.

Мина ми през ум,че ти си написал сонета, но той е толкова оригинален,че бързо отхвърлих тази мисъл.
Поздравления!

 

Неее!Този "щекспировия", който ти цитираш не е мой, а на Яким Дянков.

 

Ех...тези писмени комуникации са толкова особени!
Нямах предвид сонета който аз цитирам, а този който ти подаде тук...
"Как се пишат "царските" сонети?"
А Яким е много умно момче...и жизнерадостно и упорито. Сонета беше пуснат от адменестратор и не разбрах че е негов.
Всъщност...има ли такава тактовка при сонетите 7-6?

 

Виждал съм какво ли не.
Теоретиците твърдят, че трябвало да се пишат в петостъпен ямб, но съм виждали в амфибрахий, дактил и анапест.
Нарочно написах моя сонет-коментар в хорей.
Ако всички спазваха правилата не би имало новатори.

 

Публикуване на коментар